문화

"싸이는 준비된 스타" 미국 음악전문지 빌보드 분석

스카이뷰2 2012. 10. 27. 22:47

 

 

 

 

 

"싸이는 준비된 스타" 미 음악전문지 빌보드 분석

 

 

팝송의 인기순위와 가요계 정보를 싣는 미국의 주간 연예잡지 Billboard가 최신호 커버스토리로 싸이의 성공 비결 분석을 자세히 분석한 기사를 실었다. 표지에는 연두색 재킷을 입고 말춤을 추는 싸이의 사진도 크게 올렸다.

 

강남스타일로 요 몇 달 간 미국을 휩쓸고 있는 싸이가 급기야는 권위있는 팝송전문 주간지의 표지모델에 등극한 것이다. 5주째 빌보드차트 2위 자리를 유지하고 있는 ‘강남스타일’로 싸이는 이제 그가 주장하는 대로 ‘국제가수’로서 ‘인증 샷'을 공식적으로 찍은 셈이다.

 

빌보드는 가수 싸이(박재상·35)에 대해 '준비된 스타(ready-made star)'라고 평가하고 있다. 빌보드 홈페이지 최신호(11월3일자) 커버스토리에는 싸이의 미국 진출 과정이 상세히 소개됐다.

빌보드는 "싸이는 미국에서 학교(보스턴대·버클리 음대)를 다녀 미국 언론을 충분히 상대할 수 있을 만큼 영어에 능숙하고, 솔로 아티스트로서 한국에서 10년 이상 대형 공연을 한 경험도 있는 데다 기획사의 관리가 필요 없을 만큼 비즈니스 마인드도 뛰어나다"면서 "한마디로 말해 그는 미국에 올 때 이미 '준비된 스타'였던 것"이라고 분석했다.

 

‘준비된 스타’라는 말을 듣고 보니 몇 년 전 대한민국 어느 대통령후보가 ‘준비된 대통령’이라는 슬로건을 쓴 게 기억난다. 당시 다른 후보 캠프를 ‘아프게’한 아주 촌철살인격의 ‘베스트 워드’였다는 평가를 받은 슬로건이었다. 그 덕분인지 그 후보는 ‘무사히’ 꿈에 드리던 대통령자리에 앉았다. 마침 대선철인 미국이나 한국에서 싸이와 강남스타일이 ‘준비된’작품이라는 걸 인정받았다는 건 여러 가지로 의미 깊은 일이라고 본다.

 

빌보드 홈피에선 전 세계 음반 회사들과 유통 계약을 한 유니버설 리퍼블릭 레코즈의 몬테 리프먼(Monte Lipman) 최고경영자(CEO)의 평가도 소개하고 있다. 리프먼은 "나는 싸이가 다른 K팝 아티스트와 같은 카테고리에 있는 것을 원치 않았다. 세계적인 스타들과 함께 거론되길 원했다"면서 "싸이는 자신감, 쇼맨십을 갖춘 카리스마 있는 사람이다. 그는 슈퍼스타"라고 극찬했다.

 

빌보드는 싸이가 팝스타 저스틴 비버, 칼리 래 젭슨 등을 발굴해 낸 스쿠터 브라운과 매니지먼트 계약을 하기까지의 과정도 상세히 다뤘다. 지난 7월 말 '강남스타일' 뮤직비디오가 유튜브 조회 수 1천만 건을 돌파하자 스쿠터 브라운은 "내가 어떻게 이 친구와 계약을 안 한 거지?(How did I not sign this guy!)"란 글을 트위터에 남겨 화제를 모았었다. 그 때 이미 싸이와 '물밑 접촉' 중이었다는 것이다.

 

브라운은 싸이에게 "당신과 계약하고 싶다"면서 '강남스타일'을 원곡대로 미국시장에 발표하자는 제안을 했고 싸이는 "한국어 가사 그대로 발표하길 원한다는 말인가?"라며 놀라워했다고 빌보드는 전했다.

 

싸이로선 전혀 예상하지 못했던 ‘사건’이라 순간 당황했지만 싸이는 곧 "안 될 것도 없지 뭐"란 생각에 브라운의 제안을 받아들였다고 한다. 그동안 싸이는 여러 인터뷰에서 ‘강남스타일’이 세상을 뒤흔들고 있는 것에 그 스스로가 어이 없다고 해왔다. 그런 만큼 강남스타일로 인해 자기 앞에 펼쳐지는 모든 해프닝은 그저 ‘보너스, 덤’같이 받아들인다는 얘기였다.

 

빌보드는 싸이가 스쿠터 브라운과 계약한 후 MTV 비디오 뮤직 어워즈(VMA)를 시작으로 '엘렌 드제네러스 쇼' '투데이 쇼' '새터데이 나이트 라이브(SNL)' 등 미국 인기 쇼 프로그램에 출연하며 인기몰이에 성공했다고 지난 3개월간 싸이의 활약상을 전하고 있다.

 

또 '강남스타일'로 빌보드 싱글 차트(핫 100) 2위, 유튜브 조회 수(뮤직비디오) 5억 건 돌파라는 대기록을 달성했다면서 "그는 전 세계에서 가장 유명한 한국 아티스트가 됐다"고 덧붙였다. 빌보드는 "한국에서 통하면 세계에서도 통한다"는 싸이의 지론을 전하며 기사를 마무리했다.

 

싸이는 "(나라마다) 문화는 다르지만 사람이 무언가를 보고, 즐길 때의 감정은 비슷하지 않나. 나이아가라 폭포를 보면 누구나 웅장하다, 멋지다라고 느끼듯 말이다"라면서 "한국에서 통했다면, 이 곳(미국)에서도 그럴 수 있다고 생각한다"고 말했다.

 

최근 한국 TV 뉴스화면에서 미국 CNN이나 미국에서 가장 유명한 할머니 앵커 바바라 월터스와 인터뷰하는 싸이의 모습을 보니 어느새 그에게선 ‘대인풍’이 느껴졌다. 싸이에게 일생일대 최고의 행운을 가져다 준 ‘강남스타일’이 싸이를 대인배로 만들어준 것으로 보인다.

 

싸이는 이제 빌보드차트 1위를 하건 안하건 ‘세계적 가수’의 반열에 들어선 게 틀림없다. 말 좋아하는 인간들이 B급이네 뭐네라고 깎아내리려는 듯한 경향도 있긴 하지만 대한민국 건국 이래 이런 ‘쾌거’는 ‘전무후무’한 일로 기록될 듯하다. 싸이 축하해요!

 

 

*아래는 빌보드에 실린 원문기사.

 

PSY's 'Gangnam Style': The Billboard Cover Story

<How the K-Pop Breakout Star Harnessed the Power of YouTube, SNL and More to Become Music's New Global Brand>

 

On the afternoon of Aug. 15, Korean rapper PSY and the overseas business manager from his record label, YG Entertainment, arrived in Los Angeles after a 13-hour flight from Seoul. At LAX, they were greeted by a smattering of fans and YG's American rep, who ushered them into a waiting car. PSY was going to Hollywood.

 

As his ride rolled through L.A. traffic, PSY, aka Park Jae-sang, cheerfully reflected on his whirlwind summer. It had been a month to the day since the video for "Gangnam Style," the first single off his sixth album, "PSY 6 (Six Rules), Part 1," was uploaded to YouTube.

 

A satirical ode to his Seoul neighborhood, "Gangnam Style" had all the trademarks of a PSY anthem: an aggressive rap with a catchy hook, coupled with a whimsical dance step and a comedic, over-the-top video. Like much of his previous work, "Gangnam Style" was very much a PSY DIY: He wrote and co-produced the song and also co-directed the video. In Korea, where PSY has topped multiple domestic music charts a half-dozen times during his 12-year career, the record was an instant hit.

 

But then the unexpected happened. Thanks to social-news site Reddit and tweets from high-profile artists like Robbie Williams and T-Pain, "Gangnam Style" went viral beyond Korea, spreading across Asia, Europe and South America-and now, finally, to the United States.

 

 

As "Gangnam Style" approached 10 million YouTube views at the end of July, Scooter Braun-the music executive famed for discovering YouTube-sensations-turned-pop-stars Justin Bieber and Carly Rae Jepsen-tweeted a link to the video, writing: "HOW DID I NOT SIGN THIS GUY!?!??!"

 

What Braun didn't reveal then was that he had already planted the seed for a secret meeting with the rapper. PSY's video was pulling in more than 1 million new viewers per day. If the rest of the world was flocking to it, Braun figured, why wouldn't the United States?

 

 

And so, slightly more than two weeks and 15 million YouTube views after that tweet, "Gangnam Style" was on its way to Braun's house. By then, the buzz was loud enough that PSY was garnering interest from labels outside of Korea. one German rep had recently warned PSY's team: "The first thing an American company will do is try to make you do an English version." (And, in fact, one U.S. label had already reached out to YG-and were rebuffed-with such a request.)

 

But PSY had traveled to the States with an open mind. In past years, he had watched some of his younger YG labelmates and other Korean stars-fresh-faced girl groups and slickly produced male singers-venture off to America with hopes of breaking into the U.S. market.

 

As a 34-year-old solo rapper, PSY was far from the typical Korean "idol." He debuted in 2001, well before the current K-pop wave, and had become as famous for his offstage antics and rebel persona as for his actual music.

 

 Through it all, he never harbored ambitions of making it big in the States. To PSY, whatever happened next would be extra. And what happened next is this: PSY and his entourage were welcomed into the backyard of Braun's house in Hollywood. The Korean rapper and the American music executive greeted each other like brothers.

 

Soon, the two got down to business. Braun was characteristically straightforward: "This is what I want to do: I want to sign you. And I want to keep the song exactly the way it is." PSY looked up at Braun, surprised. "You want to keep this in Korean?" he asked. Braun nodded in response.

 

 

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PSY paused to let this sink in. He had never met Braun, four years his junior, but he was well aware of his reputation for shepherding No. 1 hits. Could a song with Korean lyrics really reach the top of the Billboard Hot 100? Or, perhaps, a better question: Why couldn't it?

"All right, let's do this," PSY said, smiling. "But first, let's go to Koreatown tonight and drink."

 

In the weeks after that initial meeting, the Scooter Braun machine quickly went into overdrive: an international multiple-album deal for PSY with Republic through Braun's School Boy Records (excluding Korea and Japan, where PSY will still be under YG); a succession of masterfully orchestrated appearances on the MTV Video Music Awards, "The Ellen DeGeneres Show,"

 

"Today" and "Saturday Night Live"; and sudden, inescapable pop-culture ubiquity. With "Gangnam Style" on a relentless march to the top of the Hot 100, PSY's first, still-untitled U.S. release has been fast-tracked for November. The song's official clip has racked up more than 500 million views on YouTube as the song itself has sat secure at No. 2 on the Hot 100 for four weeks and registered 1.6 million downloads sold, according to Nielsen SoundScan.

In the meantime, the American music industry has been left to make sense of the "Gangnam Style" phenomenon.